HRNEČKOVÁ KARKULKA - RECENZE

ZPRÁVA Z MATEŘSKÉ ŠKOLY KLUBÍČKO 21. 9. 2023

Dobrý den, v září jsme mohli vidět v MŠ Klubíčko v Jirkově Vaši Hrnečkovou Karkulku a musíme moc poděkovat.

Váš mladý kolektiv má téměř nakažlivou energii a novátorsky zpracované kuchyňské drama se sladkým závěrem bylo veselé i poučné pro malé i velké diváky. A to nemluvím o krásné češtině a úžasném zpěvu.

Už teď se těšíme s čím přijedete příště a ještě jednou moc děkujeme.

Bc. IVETA LIEDLOVÁ

RECENZE ZE ZPRAVODAJE FESTIVALU PŘEMOSTĚNÍ 2. 4. 2022

VLK NA STO OSMDESÁT

Někdy se člověk v divadle prostě a jednoduše potěší – a já se přiznám, že u Hrnečkové Karkulky souboru Brambůrky jsem se potěšil takovým způsobem, že bych mnohem raději než nad recenzí seděl nad bábovkou a šálkem kakaa.

Přitom je to vlastně jednoduchá záležitost. Vynikající herci, kteří do- vedou navázat s dětským (a tedy rozhodně nejen s dětským) divákem přirozený, vlídný kontakt bez sebemenšího náznaku podbízivosti mrckování – to je výborný základ, který bohužel není v divadle pro děti zdaleka samozřejmý.

K tomu se přidává nosný nápad, který slouží zároveň tématu, ale zároveň poskytuje výtvarný klíč. Kuchyňské potřeby nejsou v loutkovém divadle žádná objevná avantgarda (ostatně Ivan Vyskočil s nimi hrával svou slavnou variaci na Hamleta), ale rozhodně jsou skvělým materiálem, který dětského diváka může třeba intuitivně naučit něco o znacích a přenosu významu – zkrátka uhrát se toho s nimi dá leccos včetně toho, že vlk má díky struhadlu hrubou srst. Karkulka je coby pohádka, v níž je právě bábovka onou motivací k cestě do lesa (v teorii scénáře by se tomu po hitchcockovsku řeklo MacGuffin), k tomuto gastronomickému čtení nesporně příhodná látka, ale tady se motiv rozvíjí i dál, Karkulka schází z cesty proto, že ji honí mlsná, a o vlkově osudu není třeba se šířeji rozepisovat.

Seděl jsem v divadle, vysloveně si hověl a místy snad jen trochu zpovykaně uvažoval nad tím, kde se ještě nabízí nějaká neprozkoumaná možnost. Není úkolem ani kompetencí recenzenta inscenaci domýšlet, ale jako drobné náměty k úvaze nabízím tři podněty. Jednak cítím jistý potenciál v situaci, kdy dvě vařečky míchají těsto třetí vařeč- kou (není to náhodou tatínek). Jednak mám dojem, že myslivec (který má sice za ouškem mašlovačku místo pérka na klobouku, ale mám dojem, že fakt, že jde o myslivce, vnímáme hlavně díky tomu, že už pohádku známe dopředu, ostatně mašlovačka v předcházejících scénách hrála koště) by mohl poněkud brutálněji gradovat svůj útok na vlka, tady je, myslím, prostor až pro rakvičkárnové násilí.

A jednak se mi zdá, že je škoda, že se hotová bábovka nezjeví nějak trikověji a že ta naplněná, leč neupečená forma zůstane vidět.

To nejsou výhrady, ty nemám, opravdu jen nápady.

Faktem ale přinejmenším v mých očích je, že Hrnečková Karkulka je ve své prostotě, hravosti a poctivosti v přístupu
k dětskému divákovi mimořádně povedená a snese srovnání se špičkami současného českého loutkového divadla tohoto řekněme damúzovitého typu.

MICHAL ZAHÁLKA

RECENZE ZE ZPRAVODAJE POPELKY RAKOVNÍK 12. 10. 2022

Divadelní soubor BRAMBŮRKY z Mostu zvolil ke svému inscenování klasickou pohádku O Červené Karkulce pod názvem „HRNEČKOVÁ KARKULKA“. Pohádka dovedně inscenačně zarámovaná upečením bábovky je milou promyšlenou divadelní drobničkou, ke které tvůrci a interpreti přistupují jednak s pokorou, ale i uvolněnou suverenitou, která se opírá především o zkušenosti všech protagonistů.Tato anti-iluzivní minimalistická podívaná je zasazena do prostředí kuchyně a proplétá jednak příběh kuchařů, členů jedné rodiny, kteří společně upečou bábovku, s koncentrovaným příběhem Červené Karkulky. Pohádka je hrána pomocí loutek vytvořených z kuchyňských potřeb: struhadlo, pečící forma na bábovku, vál, vařečky, červené silikonové košíčky, palička na maso, mašlovačka, ale i pečící trouba. A dále jsou tu také ingredience na upečení dvoubarevné bábovky. Nebudu detailně popisovat technologii, jak jsou loutky vytvořeny, abych vás neochudil o případný divácký zážitek. Důležité ovšem je, že forma je v rovnováze s obsahem a vše oplývá účelnou jednoduchostí. To také vytváří příjemnou a milou až rodinnou atmosféru celého představení. Vlk skončí v troubě a na konci představení dostanou děti během představení upečenou bábovku (jako během představení). Koncept „kuchyňského“ vyprávění pohádky není ani nový ani objevný a patřil například formálně i rámcově k jedné fázi divadla DRAK z Hradce Králové. Nicméně „mosteckým“ funguje velmi dobře a jistě se stane jejich „kulinářsky-divadelním“ hitem. A právem, neboť je to koncept naplněný a s láskou upečený. Děkujeme.

JAROMÍR HRUŠKA

RECENZE ZE ZPRAVODAJE FESTIVALU LOUTKÁŘSKÁ CHRUDIM 6. 7. 2022

JAK SE STRUHADLO POTKALO S VAŘEČKOU

Vlk potřebuje nakrmit svůj břich. Vlk sežere babičku, vlk sežere Karkulku. Tudíž se příběh točí celý kolem jídla, tudíž je vlastně příjemný nápad mít za loutky různé kuchyňské náčiní, kterým se jídlo může vytvářet. Soubor Brambůrky vytvořil pod vedením Pavla Skály velmi kompaktní inscenaci s jednoduchým a funkčním inscenačním klíčem. Navíc s možností vděčně nakrmit nejen malé diváky bábovkou.

Na začátku jsou na scéně na dlouhém stole vyskládané suroviny
a předměty na pečení bábovky. Během několika úvodních minut vidíme, jak snadno se z obyčejných každodenních věcí mohou stát vkusné loutky. Na malou vařečku nasadí červenou formu
na cupcaky a rázem je z ní Karkulka. Moje oblíbené bylo provedení chaloupky, kde Karkulka bydlí. Stačila replika „Byla jednou jedna chaloupka“ a herečky otočily na stole skleněnou mísu dnem vzhůru. To je skvělá ukázka toho, jak naprosto jednoduchým znakem, jednou drobnou akcí, můžete dětem zprostředkovat situaci, aniž by byly zapotřebí realistické domečky a iluzivní loutky. Nebo například vlk jako struhadlo s tělem z formy na bábovku. Tento výtvarný nápad přesně vystihuje vlkovy základní atributy – ostré zuby a břich, který se později naplní těstem na bábovku.

Je velmi sympatické zjištění, že i pro ty nejmenší diváky se dá hrát kreativně a nedoslovovat každou situaci. Obzvlášť, když jde přece o pohádku, kterou tak důvěrně znají a tvůrci se pevně drží nejznámější předlohy. Zároveň oceňuji drobný, ne příliš agresivní přesah, který v samotné pohádce je, ale většinou zůstává upo- zaděn. To, že Karkulka poruší maminčina pravidla, jí napomůže
k růstu a rozvoji. Soubor tak i malé děti upozorňuje, jak je důležité dělat chyby. Nejen, že se jimi učíme, ale také dospíváme. Jen málo tvůrců umí toto ponaučení zdůraznit nenápadně a přitom nepřijít o naivitu a lehkost pohádky pro skutečně malé děti.

Sama za sebe bych ocenila větší přesah, zkusit si s pohádkou ještě trochu pohrát, trochu ji rozebrat, protože soubor má bez- pochyby kapacitu i na ambicióznější projekt. Zároveň v rámci věkové skupiny, pro kterou inscenace vznikla, není co vytknout.

ALEXANDRA RATAJOVÁ