Jak se struhadlo potkalo s vařečkou
Vlk potřebuje nakrmit svůj břich. Vlk sežere babičku, vlk sežere Karkulku. Tudíž se příběh točí celý kolem jídla, tudíž je vlastně příjemný nápad mít za loutky různé kuchyňské náčiní, kterým se jídlo může vytvářet. Soubor Brambůrky vytvořil pod vedením Pavla Skály velmi kompaktní inscenaci s jednoduchým a funkčním inscenačním klíčem. Navíc s možností vděčně nakrmit nejen malé diváky bábovkou.
Na začátku jsou na scéně na dlouhém stole vyskládané suroviny
a předměty na pečení bábovky. Během několika úvodních minut vidíme, jak snadno se z obyčejných každodenních věcí mohou stát vkusné loutky. Na malou vařečku nasadí červenou formu
na cupcaky a rázem je z ní Karkulka. Moje oblíbené bylo provedení chaloupky, kde Karkulka bydlí. Stačila replika „Byla jednou jedna chaloupka“ a herečky otočily na stole skleněnou mísu dnem vzhůru. To je skvělá ukázka toho, jak naprosto jednoduchým znakem, jednou drobnou akcí, můžete dětem zprostředkovat situaci, aniž by byly zapotřebí realistické domečky a iluzivní loutky. Nebo například vlk jako struhadlo s tělem z formy na bábovku. Tento výtvarný nápad přesně vystihuje vlkovy základní atributy – ostré zuby a břich, který se později naplní těstem na bábovku.
Je velmi sympatické zjištění, že i pro ty nejmenší diváky se dá hrát kreativně a nedoslovovat každou situaci. Obzvlášť, když jde přece o pohádku, kterou tak důvěrně znají a tvůrci se pevně drží nejznámější předlohy. Zároveň oceňuji drobný, ne příliš agresivní přesah, který v samotné pohádce je, ale většinou zůstává upo- zaděn. To, že Karkulka poruší maminčina pravidla, jí napomůže
k růstu a rozvoji. Soubor tak i malé děti upozorňuje, jak je důležité dělat chyby. Nejen, že se jimi učíme, ale také dospíváme. Jen málo tvůrců umí toto ponaučení zdůraznit nenápadně a přitom nepřijít o naivitu a lehkost pohádky pro skutečně malé děti.
Sama za sebe bych ocenila větší přesah, zkusit si s pohádkou ještě trochu pohrát, trochu ji rozebrat, protože soubor má bez- pochyby kapacitu i na ambicióznější projekt. Zároveň v rámci věkové skupiny, pro kterou inscenace vznikla, není co vytknout.
Alexandra Ratajová (Loutkářská Chrudim 6. 7. 2022)
Odkaz na recenzi: https://www.loutkarskachrudim.cz/wp-content/uploads/2022/07/Zpravodaj_2022_6_web.pdf